Det ska vara lätt att göra rätt

Digital kvalitetssäkring och kontroll?

Nu släpper vi ett digitalt verktyg för decentraliserad VA,
som ger dig stöd genom hela processen.
Det kan spara dig huvudvärk, tid och pengar.
Fastighetsägare kan ofta spara flera tusen redan hos kommunen
för att handläggningen går så smidigt och snabbt.
Yrkesverksamma kan spara 15-20 timmar administration
som istället kan bli produktiva timmar i maskinen.

Just nu bokar vi demo-dagar över hela landet, hör av dig så berättar vi mer!

Behovsanalys

Genomgång, projektering, ev. framtagning av historik, kartunderlag, förundersökning av områdets geotekniska förutsättningar och riskbedömning.

 

Jämförelse: När du köper en bil för 200 000 kr så räcker det inte med att bara lämna över ett par nycklar. Först tittar vi på vilka behov du har och ”vilken typ” av bil du söker efter…

Förslag

Du får ett förslag på en helhetslösning som bedöms passa förutsättningarna på din fastighet och uppfylla lagkraven. Vi är märkesoberoende och håller alltid dig som fastighetsägare och kund i fokus. 

Vill du ”bara få en offert”?

De flesta hamnar idag mellan 150 000 – 200 000 kr, komplett, installerat och klart. 

Jämförelse: Priset beror såklart på märke och modell.

Ansökningsprocess

Vill du sedan ha hjälp med projektering, mätningar, ev. provtagning och nödvändiga underlag till ansökan, såsom kartor och ritningar kan vi hjälpa till med det. Vi kan sköta hela ansökningsförfarandet och alla kontakter med miljökontoret om du så önskar.

 

Jämförelse: Nu har du hittat en specifik bil, och vi kan titta på utrustningen och specifikationerna kring just den bilen…

Installation

När du sen har ditt tillstånd på plats planeras anläggandet in i samråd med dig. Vi sköta om beställning av material, grus, transporter, kabelutsättning, grävning, montering, återställning och dokumentation genom hela projektet.  Naturligtvis med diplomerade entreprenörer.

Jämförelse: Den utrustning du önskar monteras på och bilen görs klar för leverans. Nycklarna överlämnas.

Slutrapportering

När anläggningen är på plats skickas Entreprenörsrapport till kommunen, ev. installationsrapport till tillverkare för garantier, ROT-ansökning till Skatteverket och skötselanvisningar till dig. Om du önskar, kan du även få hjälp med serviceavtal, ev. dispensansökan för slamtömning, osv.

Jämförelse: Anmälan om ägarbyte skickas in, bilen ställs på och försäkras. Instruktionsbok och servicebok ska finnas med i bilen.

Varför Enava?

Enkelhet, säkerhet, kvalitet. Vi jobbar alltid för att hitta en kostnadseffektiv och hållbar avloppslösning.  Ett skräddarsytt system som är väl anpassat till de lokala förutsättningarna för att fungera felfritt i många år framöver. Det blir billigast i längden.

Vår strävan är att avloppsanläggningen ska uppfylla de lagstadgade reningskraven och samtidigt kunna uppfylla dina förväntningar och behov. Oberoende av märke, modell eller tillverkare. 

Förutom att designa avloppsanläggningar kan vi också förmedla service och underhåll, reservdelar, avtal, finansiering och andra praktiska saker kring ditt vatten och avlopp. Kanske installation av en extremt snålspolande Vakuumtoalett från Jets? Eller en smart sensor från Aqvify som håller koll på nivån i din vattenbrunn och förvarnar i din mobil om brunnen håller på att sina? Kanske ett överfyllnadslarm som varnar dig om nivån stiger onormalt i slamavskiljaren?

 

Vi tycker det är viktigt att tillverkarna har bra support och god kunskap om produkterna. Därför har vi valt ut några seriösa leverantörer på marknaden som vi har extra nära samarbete med.  Tillverkare som är väl etablerade på marknaden sedan många år tillbaka, och som ofta har 10 till 25 års funktionsgaranti. Trygghet. För din skull.

OBS! 

Just nu har vi fler projekt än vi hinner med, och svarstiden är betydligt längre än vad vi har som målsättning. Men maila oss gärna om du har projekt inför 2024, så återkommer vi till dig så snart vi kan!

Kontakta oss

Kontakta oss idag och berätta vad du behöver hjälp med!